De Rijksoverheid wil het percentage duurzame energie laten groeien: van ongeveer 5% nu, tot 14% in 2020 en 16% in 2023. De ambitie van de nationale overheid om te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen botst regelmatig met lokale overheden en burgers. Niet alleen bestuurders en beleidsmakers stuiten op weerstand tegen voorgenomen energieprojecten. Vooral ook medeburgers die zelf al wél actief zijn rond energietransitieprojecten, merken in de praktijk dat hun inspanningen niet altijd aansluiten bij anderen in de samenleving. Een ander struikelblok bij het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen is de langzame acceptatie van het algemene publiek van vernieuwende interventies op het gebied van duurzaamheid en energie.

‘Best practices’

Om een beter inzicht te krijgen in de factoren die een positief effect hebben op de acceptatie van nieuwe energieprojecten, analyseren we zogenaamde ‘best-practice-cases’: initiatieven die zich op succesvolle wijze ontwikkelen en die als voorbeeld kunnen dienen voor andere lokale energie-initiatieven. Van drie lokale energie-initiatieven is een discoursanalyse gemaakt. Doel van deze discoursanalyses: een beter beeld krijgen van de factoren die een positief effect hebben op de acceptatie van nieuwe energieprojecten. De gevonden patronen zijn verwerkt in de toolkit.

Amelander Energie Coöperatie

Hoofdvraag

Hoe wordt de interactie rond AEC vormgegeven in de periode van maart 2009 tot en met juni 2015?

Conclusie

Uit de discoursanalyse zijn drie dominante patronen naar voren gekomen:

  1. Constructie van AEC als coöperatie van en voor Amelanders
  2. Constructie van AEC als dienstbare coöperatie
  3. Constructie van AEC als coöperatie zonder winstoogmerk

Lees het hele rapport: Rapport Amelander Energie Cooperatie

Grunneger Power

Hoofdvraag: Welke discursieve strategieën in gesprekken tussen lokale energiecoöperaties en het publiek dragen bij aan een succesvolle ontwikkeling van deze coöperaties?

Conclusie:

Uit de discoursanalyse zijn vier dominante patronen naar voren gekomen:

  1. De constructie van GP als een zelfredzaam collectief
  2. Grunneger Power als oplossing voor het ‘probleem’ multinationals
  3. Het tonen van toegankelijkheid
  4. Het benadrukken van de financiële voordelen

Lees het hele rapport: Rapport Grunneger Power

Bekijk de presentatie: Presentation Grunneger Power Bledcom

Urgenda

Hoofdvraag: Hoe wordt de interactie rond Urgenda vormgegeven in de periode van maart 2007 tot en met juni 2015?

Conclusie:

Uit de discoursanalyse zijn vier dominante patronen naar voren gekomen:

  1. Duurzaam Nederland als realistisch scenario presenteren (Urgenda)
  2. Ondermijnen haalbaarheid van scenario ‘duurzame samenleving in 2030’ (burgers)
  3. Constructies van betrokkenheid (burgers)
  4. Urgentie creëren voor duurzaamheid (Urgenda)

Lees het hele rapport: Rapport Urgenda

Bekijk de presentatie: Etmaal presentatie Urgenda